At avslöra en lögnare

Min venn Joel er en løgner. Lystløgner eller sicko? Jeg har ikke bestemt meg ennå. Det ubestridelige faktum er i allefall at mannen er en løgner. Jeg vil rette eders oppmerksomhet mot sitatet under, hvor Joel etter beste evne prøver å gjengi Utsira Servicesenter sitt julebord etter hukommelsen (eller fantasien, take your pick):

Nå har jeg vært på mitt første julebord i jobbsammenheng. Alle ansatte, foruten Trond, var samlet på et lite sted kalt Fjørsilkebris – kåret til det vakreste navnet noensinne  – der vi spiste god mat og koste oss halvt i hjel. Dette innlegget er dedikert til Trond, som trenger å vite hva han gikk glipp av. Da vi først kom til Fjørsilkebris, ble vi overveldet av mottakelsen; Paul McCartney og Ringo sto klare på scenen, som en slags one night only gjenforening av the Beatles, maten ble servert på nakne kvinner som lå på bordene og etterhvert ble det holdt konkurranser med utrolige premier. Arrangøren la opp til at alle fikk noe fint, alle unnatt Trond som ikke møtte opp. Selv vant jeg en Aston Martin Vanquish og en flaske rødvin. Julebordet kunne ikke ha vært en større suksess. (Joel)

Jadda… Joel, du lurer ingen. Joda, dere hadde det sikkert kjempekoselig på Fjørsilkebris («vakreste navnet noensinne»? Hvilken imbesil snøsokk bestemte det?), og maten var sikkert god, og alt det der. Men seriøst… Paul og Ringo? Mat servert på nakne kvinner? Gratis bil? Skjerp deg.

Du er rett og slett en dårlig løgner. Rett skal være rett; du prøvde sannsynligvis ikke hardt nok denne gangen. Likevel, en løgn er lettere å gjennomføre hvis den er noe mer subtil. På Havstuene på lørdag, hvor jeg og Lagerassistenten underholdt massene (eller «fåene»… Har noen egentlig et dugende antonym for «massene»?), fikk vi følgende:

  • Honorar – størrelsesorden 10.000,-
  • Middag – pinnekjøtt, lutefisk, ribbe, og alt du kan tenke deg av tilbehør
  • Fri bar – hele kvelden
  • Spørsmål om å ta et lignende oppdrag neste helg
  • Spørsmål om å ta et lignende oppdrag i byen før jul – til dobbel pris
  • Mye skryt
  • God klem av daglig leder

OK, Joel: Én skal ut. ETT av disse punktene er løgn. Ett av 7 punkter er oppdiktet, fabrikert, luftsydd… Kall det hva du vil. Det er i alle fall løgn.

Greier du å avsløre MIN løgn? Like lett som jeg avslørte din?

Legg igjen en kommentar

