Busted flat in Baton Rouge…

Well, I’d trade all my tomorrows for a single yesterday
To be holding Bobby’s body close to mine

Pent. Me & Bobby McGee – skrevet av Kris Kristofferson, udødeliggjort av Janis Joplin. Flott sant. Og en av de flotteste sanglinjene jeg har hørt.

Q: Er ikke den linja der LITT overdrevent klissete, Ødegård?
A: Næh. Liker den.
Q: Softie?
A: Juling?
Q: Nei, takk. Venner?
A: OK.

Andre alternativer, da? Hvilke flotte tekstlinjer/-strofer finnes det der ute? Det er nok å ta av, det skal være fordømt sikkert. Og hva legger man i en GOD strofe? Jeg, for min del, har egentlig ingen føringer på det. Bortsett fra at jeg skal legge merke til den. Tenke over den. Drømme litt om den. Eller kanskje bare le en høy og ekkel latter fordi det er så groteskt morsomt. Eksempler? Vi starter med sistnevnte:

She saw the barkeep and said «Oh God, he can’t be dead»
Stag said «Well, just count the holes in the motherfucker’s head»

Herlig, ikke sant? Fra Stagger Lee av Nick Cave. I likhet med resten av sangen – groteskt, overdrevet skittent. Og akkurat når du tror den australske mørkemannen har toppet det, kommer han med dette gullkornet:

I’m a bad motherfucker, don’t you know
and I’ll crawl over 50 good pussies just to get to one fat boy’s asshole

Enkelte er fordømt god på å skrive sånne linjer. Cave har sikkert mange andre potensielle kandidater til å bli nevnt, men det holder med de to. En annen en som har mange kandidater, er mannen bak det som må være tidenes barskeste sanglinje. Den lyder slik:

…but I shot a man in Reno just to watch him die

Mannen i svart. Som for så vidt har mange andre flotte sanglinjer. Ikek nødvendigvis like barske som denne, men flotte likevel:

Won’t you tell them I said thanks for waiting for me
Tell my boy to help his mom at home
Tell my Rose to try to find another
’cause it ain’t right that she should live alone

Flott, ikke sant? Cash’ern kunne det, han. Den aller flotteste teksten (i mine øyne) skrev han likevel ikke før noen måneder før han tok kvelden og red inn i solnedgangen for siste gang. Låta heter The man comes around, og er en herlig blanding av apokalypse og frelse, sprekkferdig av bibelreferanser og nydelige bilder.

’til Armageddon, no Shalam, no Shalom
Then the father hen will call his chickens home
The wise men will bow down before the throne
And at his feet they’ll cast their golden crown
When the man comes around.

Whoever is unjust, let him be unjust still
Whoever is righteous, let him be righteous still
Whoever is filthy, let him be filthy still
Listen to the words long written down,
when the man comes around.

Fremført av en gammel, hes, skjelvende røst med klangen fra et hardt liv, får disse ordene veldig sterk mening. Låta finnes forøvrig på plata American IV: The man comes around. Kjøp.

I det hele tatt er jeg ekstra glad i sanger som har en god tekst. MEN: Det trenger ikke være en komplett tekst som er konge. Av og til er et ord eller en vending nok. Etter å ha lagt ut om drømming om my beautiful, og mens musikken beveger seg fra en ledende A7 til en noe ukonvensjonell C-dur, presenterer Matt Bellamy den nydelige linjen Sing for absolution/I will be singing/and falling from your grace. Perfekt. Eller i påfølgende låt på plata Absolution (kjøp!) – Stockholm Syndrome – blir This is the last time I’ll abandon you/and this is the last time I’ll forget you fulgt opp med er vrælt I wish I could. Gåsehud. Særlig siste gang, da det blir etterfulgt av en kandidat til tidenes breakdown.

Men når det gjelder sangtekster med den lille ekstra piffen kommer man ikke utenom Tom Waits. Fyren har en skarp, men samtidig øm og melankolsk tunge (OK, den setningen der var sær – selv etter min målestokk). Et lite utvalg:

  • If there’s one thing you can say about mankind, there’s nothing kind about man
  • Don’t you know there ain’t no Devil, there’s just God when he’s drunk
  • Come down off the cross, we can use the wood
  • The dog won’t bite if you beat him with a bone
  • Who will put flowers on a flower’s grave
  • The piano has been drinking, not me
  • A Cincinatti jacket and a sad looking dame, hanging out the window with a bottle full of rain

Morsomme saker. Men på løøv songs er Tom i en egen klasse.

And so a secret kiss
brings madness with the bliss
And I will think of this
when I’m dead in my grave
Set me adrift and I’m lost over there
and I must be insane
to go skating on your name
and by tracing it twice
I fell through the ice
of Alice

HERREGUD så vakkert!

Forresten, er det noen som har bedre forslag?

There’s only… Alice.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: