World Wildlife Fund

FN har utpekt 2010 som det internasjonale året for biologisk mangfold. Norge og flere andre land har forpliktet seg til å stanse tapet av naturmangfold innen 2010. Samtidig forsvinner ca. 50 arter hver dag, og utryddelsestakten er raskere enn noensinne. Vi er avhengige av en natur i balanse. Intakte økosystemer med et rikt mangfold er den beste livsforsikringen vi kan gi oss selv og våre etterkommere. Vi har en stor oppgave foran oss i naturmangfoldåret 2010 (hentet fra http://www.wwf.no)

Kampen for biologisk mangfold? Hvor? Sign me up!

Vel, ved å bidra LITT på denne siden kan du faktisk være med å kjempe for naturen. Ser du den litt tacky banneren i margen til høyre? Trykk på den. Så kan du bidra? Hvorfor? Hvordan? Vel, jeg kan prøve å forklare.

Min venn Joel var den første av oss til å oppdage denne funksjonen. Han forklarer det veldig godt på sin egen blogg:

Noe av det kule med WordPress er at du kan velge mellom så mange forskjellige widgets i sidekolonnen – flickr, twitter, meebo, delicious, bloggstats og mange, mange flere, mange jeg ikke aner hva er en gang. En gang har jeg lyst å prøve alle samtidig, men du vet han fyren som har 1 milliard applikasjoner på facebook-profilen sin slik at alt bare blir rot? Not cool, sier jeg bare. Men noen widgets er så geniale at de må aktiveres. SocialVibe er et det beste eksempelet

Vel, så langt alt greit. Men skal du donere penger selv? Nei. Eller; vil du donere penger till WWF, så velsigne deg. HER er det derimot ikke det som er poenget. Når du trykker på widget’en i margen får du opp et vindu hvor du skal gjennomføre seks aktiviteter (alt fra å koble soundtrack opp mot riktig film, til å skrive én ting du vil gjøre før du dør). Nokså enkle greier, og alle seks aktivitetene er ferdig på under to minutter. På de to minuttene har du sikret donasjoner til WWF. Men hvem betaler? Joda, når jeg satte opp denne greia fikk jeg en oversikt over internasjonale storkonsern jeg kunne velge mellom. Disse skulle sponse MIN sak. Blant disse konsernene var reality-kanalen MTV. Og hvem skulle vel ikke helst sett at MTV sine penger gikk til WWF (eller et lignende formål)?

Så: når du gjennomfører de kjappe og enkle aktivitetene, betaler MTV penger til WWF. Jo flere som gjør det, jo mer penger går fra MTV til WWF. Det er til og med sånn oversikt over hvor mange isbjørner eller noe slikt man har berget (dette er kun en metode å måle innsatsen på, mener jeg å forstå).

Har du noen unnskyldning til å IKKE gjennomføre dette? Nei, tenkte meg det. Etter samtale med Steffen har man dessuten funnet ut at du ikke trenger å oppgi personlig info i kampanjen. Og best av alt; ALLE har tid til å bruke i underkant av to minutter på noe slikt. La oss – sammen – jobbe for biologisk mangfold på planeten. Let’s protect the polar bears.

2 thoughts on “World Wildlife Fund

  1. Atle Grimsby januar 8, 2010, kl. 10:43 am Reply

    Jøss Villa Hoien viser nye sider 🙂 me gusta est

    Var lettere sjokk-skadet etter lesning av ‘Nyttårssyndrom-posten’ din. …

    Jeg har nå bevart tre isbjørner med din hjelp. Gudene må vite hvor mange seler vi har drept på samme tid? Tar den ikke helt ut med MTV

  2. villahoien januar 8, 2010, kl. 10:50 am Reply

    Godt poeng med selene, men dette med «isbjørner» er det ikke jeg som har valgt. Det stod der fra børjan. Hadde det vært opp til meg hadde vi prøvd å redde kakapo-papegøyen eller gullbambus-lemuren. Jaja.

    MTV valgte jeg fordi jeg syns de har altfor mye penger, og like gjerne kan bruke dem på noe godt.

    …og nyttårsdagssyndromet var skrevet i halv to-tida på nyttårsaften, så ingen fare der. Symptomene pleier å gå kjapt over.

Legg igjen en kommentar

