Samtaletyv

Damene på bordet ved veggen snakker sånn middels høyt. Ikke for høyt, på ingen måte,
men akkurat så høyt at jeg kan følge med på samtalen. De er fire stykker. Enkelte av dem
snakker mer enn de andre. Hun med sort hår og skeiv pannelugg snakker om hvor
vanskelig det er å slutte å røyke. De andre samtykker. Hun smålubne med dreads sier at
trangen til å ha noe mellom fingrene er verst (her får jeg en del morsomme bilder på
netthinnen… nok om det). Dessuten snakker hun varmt om en inhalator som visstnok
løser problemet hennes.

Folk slurver med å lukke døra ut til røykeplassen. Jeg fryser, og damene ser mot døra
med dyrisk lengsel i blikket. Øynene sier «bare ett eneste trekk til». Så innser de at
denne viljestyrkebristen ikke er særlig velkommen i selskapet.

Nå kommer dame nummer fem og slutter seg til gjengen. Gjensynsgleden er tydelig,
og stemningen når nye høyder når hun viser frem et lite barn. Mest sannsynlig hennes
eget. Den sorthårede og hun som bor i England snakker om barnets øyne, fingre,
beinstruktur og andre ting. Den nyankomne moren snakker om bleieskift og såre
brystvorter. Jeg vet fremdeles ikke om det er jente eller gutt den engelskboende
har på fanget.

Skeivluggen lukker døren. Femten sekunder senere åpnes den igjen, fra utsiden.
Jeg fryser fremdeles. Jeg er tydeligvis ikke alene, for skeivluggen reiser seg på ny.
Med enda mer bestemte skritt går hun mot døren, og smeller den demonstrativt
igjen. Nestemann som kommer inn utenfra tok tydeligvis hintet, og lukker døren
bak seg med en medfølende mine.

Nå skjer det ting. En dame i 50-årene kommer til, og introduserer seg som Arnhild,
Elisabeths mor. Elisabeth er tydeligvis hun med dreads. Ungen er ca. 6 uker gammel,
fortelles det. Fremdeles ikke noe info om kjønn.

Praten sitter løst nå. Om hvordan alle nyfødte barn har blå øyne. Det er nå bragt på
det tørre at skeivluggen og den engelskboende har sett ungen før, men ikke siden
han/hun var nyfødt. 6 uker siden, altså. Arnhild forteller at hun akter å kjøpe en kopp
kaffe, og heller sette seg ved et annet bord. Hun vil tydeligvis ikke stå i veien for
gjensynsgleden.

Biologiske klokker er det nye temaet. «Merkelig hvordan veninner som får barn trigger
en iboende lyst på egne avkom hos de fleste kvinner», sier den engelskboende mens
hun ser drømmende ut i luften. Arnhild kommer tilbake med en kaffekopp. Til tross
for tidligere trusler setter hun seg ned ved bordet. Skylder på ungen. «Får jo så lyst
å knø på slike», sier hun. Dreadhead får et snev av skyldfølelse i blikket. Arnhild er
forresten fra Ålesund, mens Elisabeth snakker innfødt stril.

Mens døren åpnes for n’te gang har den sortkledte begynt å snakke. Hun snakker med
barnemoren, som reiser seg for å lukke døren igjen. Oppmerksomheten flyttes til
skeivluggen, som leker titta-bø med ungen. Døren åpnes igjen, denne gangen utenfra.
Uten at noen lukker den igjen. Kaldt.

Det virker som om ungen er jente. Ei rosa sparkebukse får duge som bevis inntil videre.
Dessuten kan det hende at det faktisk er den engelskboende som er Elisabeth.
Den sortkledte har nå ungen – som nyser – på fanget.

Dreadhead viser nå frem nikotin-inhalatoren sin, og demonstrerer ivrig. Ungen innser at
det er kommet en konkurrent på banen, og setter i et hyl som et forsøk på å vinne tilbake
tapt oppmerksomhet. Det ser ut til å virke. Skeivluggen kommer tilbake fra toalettet, og tar
opp igjen samtalen med Arnhild. Sistnevnte virker tilfreds med å fremstå som en av gjengen.
Hun er gift med en engelskspråklig mann, kan hun fortelle. Nå legger hun ut om forskjellene
i språket hennes hjemme og borte. Ungen har fått et seriøst hikkeanfall, og hvert eneste
fikk høster hjertelige lattersalver. Ungen virker noget indignert, og protesterer heftig
mot at hennes problemer tolkes som underholdning. En innbydende brystvorte får
imidlertid siste ord i saken, ungen går til verket, og døren går opp. Igjen.

Skeivluggen ble akkurat avslørt som Hanne eller Janne, jeg hørte ikke helt etter. Hun
spanderer tyggegummi på Dreadhead, som gladelig tar imot.
Praten går over på å omhandle nikotintyggis, og plutselig er vi tilbake ved røykeslutt.
Dessuten virker det som om Dreadhead likevel er Elisabeth, Arnhilds datter. Den
engelskboende snakker om at hun fikk solgt to skolebøker på Ebay, hvorpå den sortkledte
skryter av en bok hun kjøpte samme sted. «The Universal Journalist».
Tydeligvis journaliststudent.

Døren har vært lukket lenge nå. Varmen kommer sakte, men sikkert tilbake. Varer
sikkert ikke lenge. Nå snakker man om kjente damer med store pupper. Den
engelskboende skulle skrive oppgave om Jordan, den engelske puppedama.
Ungen er forsynt, og finner ro i den engelskboendes trygge favn.

Etter tur/retur til disken for å kjøpe kakao, har praten på andre siden av rommet
kommet over på fremmede språk. Kinesisk er tydeligvis favoritten, og nå
virker det som om Elisabeth er på hjemmebane. Hun legger ut om uttale og
diftonger, bøyningsmønster og jeg vet ikke hva. Barnemoren og skeivluggen kommer
tilbake, og språkpraten avtar. Dreadhead ser noe skuffet ut, men satte åpenbart pris på
denne sjansen til å snakke ut. Hun trekker seg tilbake til nikotin-inhalatoren,
mens ungen nok en gang er i oppmerksomhetens midte.

Arnhild takker for seg, og sjansen for å finne Elisabeths identitet svinner hen. Jeg tror
nok likevel at Dreadhead er jenta vi leter etter, etter avskjeden å dømme. Skal man tolke
lyden utenfor, blir Arnhild møtt av en regnbyge av hinsidige proporsjoner, selv til
Bergen å være.

Barnemoren avslører nå at hun jobber på Steinerskolen. Avkommet virker misfornøyd
med tingenes tilstand, og moren må ta henne på fanget. Ungen kaster stjålne blikk
over mot bordet mitt, og virker henrykt når jeg møter blikket med et smil og et diskret vink.

Nå nevner den sortkledte «han som sitter og skriver». Er jeg avslørt? Så går det opp for
meg at ungen nå stirrer nærmest febrilsk på meg, sikkert i håp om å lure nok et vink ut
av meg. Nå ser hele gjengen bort på meg, der jeg desperat prøver å virke veldig opptatt
med et skarpt inspirasjonsblaff.

Skeivluggen heter Anne. Dette ble avslørt da den sortkledte fikk telefon, og tydeligvis
var prisgitt den siste lilel batteriprikken på den blå Nokia-telefonen sin. Anne låner villig
vekk sin telefon, og klager over mangelen på borteboerstipend. Midt i all sytingen kommer
det frem at hun er 79-modell. Etter utblåsningen mot Lånekassen, dør praten hen.
En nærmest pinlig stillhet brer seg over rommet. Jeg frykter igjen at jeg er avslørt.
Skumle blikk fra Dreadhead styrker mine mistanker.

På tide å trekke seg tilbake. Jeg velger meg Viggo med Ingrid og Anniken. Omtrent
momentant kommer hele gjengen ut. Deres sjanse til å ikle seg rollen som interessante
og mystiske kafébesøkende har passert. De venter nesen mot døren, og forlater lokalet
med et påtatt smil om munnen.

De snakker ikke lenger.

Legg igjen en kommentar

