Mer korps…

Har du noen gang tenkt over det?

Hvorfor du mobber korpsmusikere, og syns at de er ytterst merkelige nerder? Har du noen gang satt deg ned å sett på hva som er grunnverdiene i et korps, eller historien bak det fenomenet som jeg driver med, brass band? Har du noen gang tenkt at korps driver med andre ting enn å marsjere dårlig på 17. mai? Hvorfor du dømmer de som kler seg i uniformer, for å vise fellesskap? Og, ikke minst, hvorfor du tror at korps kun spiller marsjer, og ompa-ompa?

Har DU noen gang TENKT over hvorfor du faktisk SER NED PÅ KORPSMUSIKERE? Jeg har nemlig tenkt mye på hvor dum du er som gjør det.

Slik åpner min venninne Sissel et innlegg der hun i strenge ordelag tar for seg dem som så ned på korpsmusikere. Og i motsetning til korpsmobberne, vet nok korpsmusikerne hvem jeg snakker om. Han smålåtne utskuddet hvis eneste tilfredsstillelse var at korpsmusikere var LAVERE i «næringskjeden» enn ham. Eller den lokale Capt. Lour som slo notene ut av nevene på deg når du hastet på vei til aspirantøving fordi han «ikke skjønte språket» (kudos for selvinnsikt, Captain!). Eller ungdomsskolebøllene som tok fra deg tubakassa og slengte den på skoletaket. Sissel liker ikke de som gjorde slikt. Jeg syns egentlig ikke noe særlig om dem, hverken positivt eller negativt. Til nøds er det jo litt morsomt, og jeg kan til en viss grad skjønne de som køddet med aspirantkidsa – særlig de på tuba. JEG ler av dem (inni meg). Jeg mener… Det er jo ikke mulig å se kul ut når instrumentet ditt er større enn deg? Det er bare Esperanza Spalding som får til det, jo.

Siden Sissel allerede har tatt for seg hvorfor folk burde ha dårlig samvittighet for å mobbe korpsmusikere (kort oppsummert; mobbingen kommer som et direkte resultat av uvitenhet om korpsmediet), har jeg tenkt å gå andre veien. Jeg skal vise sympati for mobberne, jeg. De har tross alt gått glipp av en del kule ting. JEG syns i alle fall at tingene er kule, du får sjekke om du er enig:

  • Har du noensinne sittet på i en smårøten Toyota Hiace i 173 km/t på vei fra Ulsteinvik til Flø for å hente et instrument mens sjåføren presser deg til å pakke en snus til ham?
  • Har du noensinne sett en slarverker prøve å penetrere ei dame med strømebukse – med sykkelpumpe?
  • Har du noensinne spilt Revelation i Nidarosdomen?
  • Har du noensinne fått verdens beste spontanklem fordi du syns Wayne’s World var mye bedre enn oppfølgeren?

Har du ikke? OK, det har jeg. Og jeg syns det var dritmorsomt, absolutt alt. Jeg har veldig mange gode minner fra min tid i korpsverdenen, og er i så måte nokså fornøyd med at jeg motsto fristelsen det var å drite i aspirantøvingene fordi jeg visste Captain Lour ventet på meg med feite fingre og rovdyrsinnstinkt midt på treet. Korpsfolk er ikke kule, ropte han alltid. Er vi ikke? Ehh… Hvorfor ikke?

  • Alle de kule drikker i helgene, i stedet for å spille i korps. Har du noensinne vært på korpsfest, Kaptein? Ikke det? Nei vel. Så hold kjeft, da. Alle som spiller/har spilt i korps vet hva jeg snakker om.
  • Alle de kule spiller fotball i stedet for musikk. Åh? OK. Jeg gjorde begge deler. Og min godeste Lour; se for deg at du er på campingtur med gode venner om 20-30 år (hvis du har venner, da). Dere sitter rundt leirbålet og snakker og har det fint. Hva lager best stemning? Allsang? Eller triksekonkurranse?
  • Alle de kule får dame og kliner, mens korpsfolk ikke har draget. Heheheee… Jeg har ett ord til deg, Kaptein. Et navn på en slags teknikk du bruker når du spiller litt vanskelige noter (jepp, dette rare språket av prikker og streker som du ikke forsto). Trippeltunge. I rest my case.
  • Alle de kule samles på gatekjøkkenet i stedet for på øvingslokalet. Vanskelig å krangle på den, gitt.  De kuleste (deriblant vår venn Lour) kjører faktisk bil til gatekjøkkenet. Senket bil, med sotede ruter og tungt anlegg. Det er jo fakta. Og det er samtidig HELT SIKKERT den mest tungtveiende grunnen til at Lour etterhvert trenger speilfliser i dusjen for å sjekke om pilten fremdeles henger på.

Det er selvfølgelig ikke alle som skjønner hva jeg mener, og som fremdeles mener at korpsfolk er teite. Lour, for eksempel. Når han sitter der med rullings, murer og Svisj Country på NRK2 og takker Skaperen for at han brukte trygda fornuftig (han stemte frem Alan Jackson i stedet for å kjøpe ei notebok, ventilolje, noteklype eller hva nå i helsike det er disse korpsfolkene bruker). Han har lest Sissel sitt blogginnlegg, men skjønner det fremdeles ikke. Han er sjeleglad han ikke ble med i korps som ung. Fordi han syns vi er teite.

Vel, vi syns du er teit også. Og tro meg; vi er også glad for at du ikke ble med i korps. Men vi har respekt for teitheten din, og vil av prinsipielle grunner forsvare din rett til å være det. Vi trenger ikke aksept. Vi trenger bare et instrument, noter og ei flaske brennevin. Og fremfor alt; vi vil ha lov til å være annerledes. Korpsfolk ER annerledes. Ekje de bra, då?


Tatovering snart, Trond?

Kanskje Lour skulle blitt med i korps likevel.

Legg igjen en kommentar

