Jeg liker IKEA. De selger billige, funksjonelle møbler, til ekstremt konkurransedyktige priser (fordi du monterer varen selv – noe som riktignok kan føre til litt banning av og til). Jeg har selv en del møbler fra IKEA, og kan med hånden på hjertet si meg godt fornøyd; jeg har sågar tenkt å kjøpe flere IKEA-møbler. Fordi det er billig, og møblene er veldig funksjonelle. Dette passer veldig godt med IKEAs visjon, som er grunnlaget for alle bestemmelser de tar og alle varer de selger. Hvordan lyder en visjon? Vi skal skape varer som møter markedets etterspørsel samtidig som økonomisk vinning skal sikre utvikling av nye prototyper som skal utvide vårt nedslagsfelt og sikre større monetarisk fortjeneste for våre mange aksjonærer? Nei, mye enklere enn som så. Jeg presenterer IKEAs bedriftsvisjon:
Att skapa en bättre vardag för de många människorna.
Enkelt, ikke sant? Gjennom billige møbler og forbausende effektive butikker er det jo nettopp det de gjør.
BOKA HASS INGEBRIGT
Dette er ærlig talt ikke noe jeg har tenkt altfor mye på fra før. MEN gjennom et prosjekt jeg tilfeldigvis ble involvert i ble jeg anbefalt å lese boka Ona fyr av Ingebrigt Steen Jensen. I tillegg til å være reklamemann, tynnhåret og klovn i beste fotball-sendetid, er han også en ettertraktet foredragsholder og en drivende god forfatter. Ona fyr er engasjerende, lettlest, og enormt inspirerende. Etter å ha lest boka satt jeg igjen med mange tanker rundt mye rart, og har plutselig begynt å bruke ord som «strategiplan» (i morsomme settinger, men likevel).
Det var gjennom Ona fyr jeg ble introdusert for IKEAs plan om att skapa en bättre vardag för de många människorna. Jeg ble også presentert med mange andre visjoner, og tenkte litt på visjoner selv. Vi har nå hatt en del visjonstenking i det tidligere nevnte prosjektet som fikk hele denne snøballen til å rulle, og nå tar jeg det steget videre.De som har lest denne bloggen noenlunde jevnlig siden oppstarten har sett en merkbar utvikling de siste ukene, der innleggene er mer seriøse og gjennomtenkte. Dette vil jeg fortsette med. Bloggen min er gått fra å være en morsom ting til å bli noe jeg oppriktig er interessert i, og vil fortsette å utvikle. Å fortelle folk hvordan verden ser ut fra Villa Hoien er ikke godt nok. Det er en nokså tynn visjon. Her skal det tenkes større.
NEWTH, VINJE OG ANDRE PEILING-FOLKENS
Aller først noen spørsmål. Hvilke blogger liker jeg å lese selv? Har disse bloggene noen fellestrekk? Har de noen visjon? Skinner det i så fall gjennom? Jeg har tidligere skrevet om Eirik Newth, som jeg har stor sans for. Han har jo stålpeiling på det han skriver om, og å lese hva peiling-folkens skriver er som regel interessant. En annen fyr jeg har fått sansen for, etter tips fra VG-Pål, er Finn-Erik Vinje. Bloggen hans, som i all hovedsak dreier seg om språklige ting, er også interessant. Hans peiling på fonotaktiske regler er ikke så langt unna Newths peiling på åpne kildekoder og leseplater. Begge to er trygt plassert i båsen for peiling-folkens.
Hva visjonen deres handler om, eller om de i det hele tatt har en, har jeg ikke spurt om. Mind you, jeg hadde sikkert fått et utfyllende og interessant svar. Jeg velger likevel å tro at den er litt beslektet med IKEAs om å gjøre verden bedre for de mange menneskene. Noe slikt må jo jeg også få til.
«LES BLOGGEN MIN, JEG HAR STRATEGIPLAN»?
Hvorfor leser folk bloggen min? Er det de samme som leser hele tiden? Og er jeg fornøyd med det? Slike spørsmål har jeg begynt å stille meg selv. Jeg har jo allerede fastslått at målet for 2010 er å i større grad komme inn i bloggsamfunnet. Aktiv linking til andre blogger har faktisk vist seg å generere med trafikk UT fra bloggen min, men også mer trafikk INN. Er det trafikk inn som er målet? Eller trafikk ut? Jeg tror jeg er interessert i en slags blanding. At folk gjennom bloggen min kan lese om interessante ting som andre skribenter har langt større peiling på enn meg, og på den måten øke peiling-standarden til folk flest (samt å promotere peiling-folkens på en god måte).
Visjon, da? Skal jeg ha det? Jeg liker jo veldig godt IKEAs. Men hva er egentlig en visjon? Ingebrigt Steen Jensen skriver i Ona fyr (side 65):
En visjon er svaret på hvorfor vi går på arbeid – en kort, energigivende setning som forteller oss hvorfor vi finnes til, og hvor vi skal reise sammen.
En visjon er å ligne med et fyrtårn, et Ona fyr som blinker i det fjerne og hjelper oss til å holde kursen. Som sender lysstråler mot oss når det er mørkt og kaldt og ingen riktig vet hva som skjer, før vi ser lyset: Dit var det, ja! Det er dit vi skal seile! Ikke til fyret, men langt forbi! En visjon skal derfor ikke være målbar; den skal ikke engang nås. Den skal gi oss krefter til alltid å ville nå lenger.
Hva vil jeg? Jo, jeg vil at folk skal lese bloggen min, og gjennom den få tips om andre blogger eller saker som kan berike dagen deres, få dem til å tenke, eller bare gi dem en god latter. Kan man koke det ned?
Bloggen min skal være et fyrtårn i den umiddelbare blagosfæren.
DET syns jeg høres kjekt ut. Det kan jeg stå for. Jeg håper det kommer til å slå an, og at folk ser på villahoien.wordpress.com som et blagosfære-fyrtårn. Gjennom å lese det jeg måtte ha å si, følge de linkene jeg presenterer, og GJERNE kommentere innlegget og vise til andre interessante linker kan DU bidra til at bloggen skal komme LITT nærmere funksjonen. Som forresten kan bli forandret etterhvert, men i skrivende stund er det i alle fall fyrtårn som gjelder.
BLI MÆ NO DÅ!
Legg igjen en kommentar