Om VG, MGP og en fyr som bør sparke stylisten sin

Selv om jeg i utgangspunktet syns dette er et konsept som ikke burde ha så stor mediedekning som det har, et konsept som mistet sin sjarm for mange år siden, og et konsept som egentlig burde ties ihjel fra samtlige offentlige hold, har jeg faktisk noen tanker rundt Melodi Grand Prix. Og ja, jeg vet hva dere tenker. «Nå kommer det mye edder og galle her«. «Herregud, ENNÅ en fyr som skal slakte MGP«. «Stand by for usaklig sjikane av Jostein Pedersen«. Vel, selv om jeg ikke for mitt bare liv greier å si stort positivt om Jostein Pedersen (det må i så fall være at han holder seg skjult mesteparten av året) har jeg faktisk tenkt å gjøre mitt beste for å fremstå som saklig i dette innlegget.

I skrivende stund har IUSO (Institutt for Utvikling av Sammensatte Ord – på folkemunne kjent som VG) faktisk mer spalteplass i rene kvadratcentimeter tilegnet MGP enn hva som er tilfellet med naturkatastrofen på Haiti og dens ofre. Merkelig prioritering? Egentlig ikke. For uten at jeg orker å sjekke det opp, vil jeg tro at det går en god del MGP-saker for hver Haiti-sak på listen over VG Netts mest leste artikler de siste dagene. I et eget felt/kolonne på VG Nett tilegnet MGP fant jeg overskrifter som «– En stjerne er født!«, «GP-Jostein: Dette var overraskende!» og «Tomine: – Dette er ikke slutten». «Hmm… Mye oppstyr her nå», tenkte unge Ødegård – før han la fra seg hele greia. Nå, derimot, fant jeg ut at MGP faktisk ikke var ferdig!

Neida; disse overskriftene (samme hvor dramatiske og skrikende de var) var faktisk fra en såkalt delfinale. Altså: Ikke nok med at elendigheten skal ta overdrevent mye spalteplass i avisene og i blagosfæren generelt, men de skal jaggu melke konseptet såpass at de har flere deler også? Hjelpe meg… Forresten, når jeg først husker det; grunnen til at jeg linker til et blogginnlegg av Jostein Pedersen (som jeg tidligere har sagt min klare mening om) er rett og slett fordi jeg syns han tar LITT vann over hodet her:

“Halve Norge” vet hvor de var da Oddvar Brå brakk staven, på samme måte tror jeg vi er mange som kommer til å huske tid og sted da vi så Tomine Harket for første gang i GP.

Tja… Men nok om det; Pedersen er også ute med piggene mot Store Studio-homo Per Sundnes (og nei, dette var ikke homo-hets (©VG), jeg kjenner ham bare best som han homoseksuelle som utfylte Anne Lindmo i dette glimrende programmet) og kaller ham «Norges dårligste programleder«. I seg selv er jo dette et utsagn som vitner om en forsvinnende lav grad av selvinnsikt, men i begrunnelsen står kanskje det beste provet på at mannen er lite å bry seg om. Sitat VG: «Den tidligere GP-kommentatoren er kanskje mest kritisk til Sundnes’ faktakunnskap rundt musikk-konkurransen, og mener NRK bør rydde opp når deres programleder sier: «Dette er historiens største Grand Prix» og at «Jahn Teigen har vært med i Grand Prix 16 ganger».» SÅ kommenterer Pedersen:

– Dette er pinlige faktafeil. Historiens største Grand Prix var i 1977 da 22 sanger deltok over fem runder pluss finale. Og nesten halve Norge vet at Jahn Teigen ikke har vært med i Grand Prix 16 ganger, men 14. Det er ren matematikk, og jeg skjønner ikke at slike ting kan slippe igjennom i et NRK-program.

Hva er mest pinlig? Hvem har mest grunn til å være flau? Han som tar feil av hvilket arrangement som var størst? Eller han som faktisk sitter med fasiten? Jeg vet hva JEG mener.

Men den egentlige grunnen til at jeg kom på å skrive litt rundt mine tanker om faenskapet var et bilde jeg så på forsiden av VG Nett (hvor ellers?). Tre ting slo meg ved denne artikkelen – som jeg jo bare MÅTTE lese.

  1. Overskriften. «Taus Rybak-kamerat før MGP-delfinale» er nok et grusomt språklig overgrep for å få mest mulig info inn i overskriften – i beste VG-stil, one might add.
  2. Saken. Fyren in question har ikke uttalt seg til VG i det hele tatt. VG kjører rett og slett en egen sak på at han ikke snakker med VG. Øyh, VG! JEG snakker ikke med dere! Hvor er min sak!?
  3. Bildet. GUD – HJELPE – MEG!

Jeg mener… Er det bare jeg som får frasen «Liker dere sjokolade, jenter?» i hodet når jeg ser dette bildet? Og «hodet på skakke med et ubeskrivelig teit blikk» er jo en modell som har funket før, se bare her:

Over: Titten Tei André von Rybak. Under: Jeg husker ikke hva han heter, men jeg ville ikke latt min 7 år gamle datter snakket med ham på tomannshånd uten meg i umiddelbar nærhet.

Er det bare jeg som syns dette virker rart? VG ser seg nødt til å lage en sak om en fyr som ikke har snakket med dem, der hovedfokuset er lagt på det faktum at han KJENNER fjorårets GP-vinner? Fyren har et MGP-markedsførings-Rybakbilde (tygg på DEN, VG!) som er mistenkelig likt Rybak sitt i både positur og utstrålig, om man ser bort fra vidt forskjellige assosiative verdier? Nei, det er veldig tydelig hvem VG vil ha stående som seierherre når faenskapen er ferdig.

Hvor mange eksklusive video-premierer har denne fyren lovet dere, VG?

(forresten, innlegget er kategorisert under bl.a. «musikk». Ha meg unnskyldt.)

Legg igjen en kommentar

