Topp 10!

Etter en merkbar økning i trafikken (og en mail fra en person som… la oss si at hun ikke var enig med meg) grunnet de siste innleggene, får jeg prøve å bytte litt kurs for en pitte liten periode. Det kommer nok mer, men for fred, fordragelighet og egen mentale helses skyld får en legge seg i posisjon i stedet for opposisjon i noen minutter. OK? Min venn Joel har lagt ut en liste over det han mener er tidenes beste coverlåter. Spennende prosjekt. Spennende nok til at jeg prøver selv. Here goes; de 10 beste coverlåtene Trond vet om.

10. Heard it through the grapevine – Marvin Gaye (Gladys Night & the Pips)
Banker livskiten ut av Gladys Night.

9. All along the watchtower – Jimi Hendrix (Bob Dylan)
«Verdens beste» gitarist + «verdens beste» låtskriver. Hvis ikke DET blir bra, så vet ikke jeg.

8. Astronomy – Metallica (Blue Oyster Cult)
Mye kan sies om Metallicas coverlåter, men dette er utvilsomt den beste. Gjør definitivt ikke skam på originalen.

7. Smooth criminal – Alien Ant Farm (Michael Jackson)
Muligens er litt uventet Trond-valg (©VG), men men. Litt på samme måte som med The Beatles, er det vanskelig å spille ei Jacko-låt bedre enn Jacko gjorde selv. AAF greier seg faktisk forbausende bra, tenkte jeg første gang jeg hørte den – og siden har den bare vokst. Flott cover.

6. Heard it through the grapevine – Creedence Clearwater Revival (Gladys Night & the Pips)
Banker livskiten ut av Gladis Night. Og NESTEN ut av Marvin Gaye. Jeg tror ikke John Fogerty har sunget bedre enn dette noen gang.

5. Feeling good – Muse (Anthony Newley & Leslie Bricusse)
Matt Bellamys mor har Nina Simones versjon av denne målta som sin favorittlåt, og Matt tenkte at han fikk spille den til henne. Det ble det en fordømt fet låt ut av. Elektrisk orgel, bass med fuzzpedal, megafon og hele pakka. I den megalomane galskapen som er Muse, passer denne saken bedre inn enn man skulle tro.

4. Proud Mary – Ike and Tina Turner (Creedence Clearwater Revival)
Fra å være rolig og groovy til å være noe av det tøffeste jeg har hørt – dette er ikke langt unna perfekt.

3. Somewhere – Tom Waits (Leonard Bernstein)
Flott musical-ballade møter Skranglerockens Far med stemme som ei rusten båndsag. Det høres ikke umiddelbart ut som noen god kombinasjon, men herregud… Dette er styggvakkert.

2. With a little help from my friends – Joe Cocker (The Beatles)
La all tvil være lagt til side; jeg er Beatles-fan på min hals. The Beatles er verdens beste band – period. Det er ikke fysisk mulig å gjøre en Beatles-låt bedre enn gutta gjorde det selv. Men så var det dette med «Ingen regel uten unntak», da – og Joe Cocker er i dette tilfellet unntaket.

…og min ultimate coverlåt:

PET SHOP BOYS SIN COVER AV «ALWAYS ON MY… Neida.

1. Me & Bobby McGee – Janis Joplin (Kris Kristofferson)
The Pearl ler, jamrer, nynner, skriker og bæljer seg gjennom låta som aldri har vært gjort, og aldri kommer til å bli gjort, bedre enn akkurat dette. Du kan prøve alt du greier, men du får det faen ikke til.

Kommer det flere topp 10-lister fremover? Kanskje. Joel gir litt inspirasjon akkurat på det området, men vi får se. Next on the agenda: Feminism!

Legg igjen en kommentar

