Larsson/Cameron/Dawkins/[tjafs]

I går kveld krøp jeg til korset. Akkurat som jeg gjorde for vel et halvt år siden, da jeg på tross av en god porsjon personlig motvilje gikk til innkjøp av Män som hatar kvinnor av Stieg Larsson. Jeg likte det jeg leste. Jeg likte det faktisk så godt at boka var ferdiglest et knapt døgn etter at den ble kjøpt, og de to påfølgende bøkene gikk unna i omtrent samme tempo. Kjempegreier. Var glad jeg tok sjansen.

Og i går var det altså på’n igjen. Denne gangen var det på filmfronten. Det var sågar hjemme hos Major & Fru i Tomrefjord, på Samsungen med surround og god stol. Med to-tre hjemmelagede tapaskjøttboller og en halvliter solo. Og, one might add, vidåpne øyne.

Avatar. James Camerons visuelle blinkskudd fra ndora. Denne har jeg sett klipp av på TV, jeg har sett sneak peaks på nettet, jeg har sett trailere, anmeldelser, kompiser som har vært kloss borti tungetale, og lest artikler om folk som har omtrent dødd i kinosaler. Ødegård tenkte at «æssa«, og gjorde seg opp den mening at filmen sikkert var VÉL oppskrytt.

Uten å komme med noen spontananmeldelse her og nå, kan jeg bare si at Avatar nå ligger på samme hylle som Milennium-trilogien til salig Larsson. Majoren fulgte faktisk så smått med, helt til han fikk se noen store blå skapninger som snakket et språk han ikke forsto. «Ka i svarte…», startet han – og fullførte aldri. Men unge Ødegård likte det han så.

I samme slengen ble Terry Gilliams nyeste (og Heath Ledgers siste) film, The Imaginarium of Dr. Parnassus, kjøpt – pluss at førstesesongen av Dexter ble handla inn på Gardermoen. Har hørt mye bra om den – og de tre første sesongene av Scrubs kan jeg snart utenat. Blir greit med nytt stoff.

…og apropos stoff; Richard Dawkins rocker. Leser The God Delusion nå – den anbefales til samtlige.

Hjem i morgen. Svert.

Legg igjen en kommentar

