VG-tyn

VG har jo alltid, i beste tabloide ånd, vist forkjærlighet for såkalte «hook-overskrifter» (OK, da – det var et ord jeg kom på i farten); altså en overskrift som skal lure folk til å tro at artikkelen de lurer på om de skal lese faktisk er mer interessant enn det som faktisk er tilfelle. Enkelte ganger er det teit, andre ganger er det dumt. Tredje ganger, derimot, er det så himmelropende borti natta pling-plong båsklart svingstang IDIOTISK at det er vanskelig å forholde seg likegyldig til det.

…og til dere som leser ferdig denne posten og så får lyst å si at «jeg har da sett det mye verre før?», vil jeg bare si «smergelskive». Dere har garantert sett det verre før – herregud, JEG har sett det verre før. Men jeg følte bare jeg måtte si noe.

«Neste uke kommer sommeren tilbake«, kan VG melde om i dag. Ikke nok med det; hvis værmeldingen faktisk skulle slå til og sommeren faktisk KOMMER tilbake, skal føflekk-på-leppa-og-glimt-i-øyet-værdame Isabella Martinsen (eller Vær-Isabella, såklart) «kaste klærne».

Øyh! Vent litt nå. Vi tar et lite innblikk i tankegangen til 70% av de som leser overskriften på VG Netts forside, altså «SOMMEREN GJØR COMEBACK (Vær-Isabella: – Hvis varselet stemmer kaster jeg klærne.)

Sånn noenlunde, i alle fall. Men hva er egentlig den perfekte VG-overskriften?

Vel, Tone Damli Aaberge er jo populær (12. mest brukte søkestreng i Kvasir i uke 22, f.eks.). Tone Damli Aaberge er sammen med Aksel Hennie, derfor er det helt legitimt å kalle henne «Aksel-Tone«. Hun er også artist, så vi kan se for oss at hun skal ha utekonsert, f.eks. på taket av Sundt-bygget i Bergen. I Bergen regner det ofte. Tone Damli Aaberge blir spurt om hva hun gjør dersom det regner under konserten, og svarer «Nei, då gjer eg meg ferdig, før eg drege heim på hotellet og kler av meg dei blaute kleda og legg meg i badekaret«. Hva ville da blitt VGs overskrift til en sånn sak?

Joda.

AKSEL-TONE: – STRIPPER HVIS DET REGNER.

Legg igjen en kommentar

