Skaff deg en mann!

Kjellaug Rasmussen (27) fra Haugesund ville søke om boliglån, hun. Det fikk hun ikke. Om sitatet «skaff deg en mann» er korrekt gjengitt skal jeg ikke si for sikkert, men det var i bunn og grunn beskjeden hun fikk. Hårreisende!

Altså… At dette blir presentert som «diskriminerende» og «kvinnefiendtlig» overrasker meg egentlig ikke, men samtidig får jeg lyst å daske noen i svime med ei våt avis. Først og fremst tausa selv, som riktignok fikk lån andre steder. Å løpe til media for å klage på en bankmann som følger DET JEG VIL TRO er standard prosedyre står det liten respekt av. SÅ media. Det å blåse opp en slik sak ut av alle proporsjoner hører ingensteds hjemme. Dette er en kommentar som (etter all sannsynlighet) ble ytret i en konsultasjon i profesjonell sammenheng, og sannsynligvis med glimt i øyet. Det faktum at to personer lettere får boliglån enn én er jo rimelig logisk, når en bare tenker hardt nok etter. Overskriften «Ba om boliglån- fikk beskjed om å skaffe seg en mann» sender HELT feil signaler om hva som egentlig har hendt.

HELVETE! Skjerp dere. Alle som én. Dette er en HELT vanlig sak i låne-Norge, som forekommer flere ganger daglig. Det er en sak som rett og slett handler om kredittverdighet og likviditet, og om hvor mye penger en bank vil låne vekk til folk basert på inntekten deres. IKKE gjør dette om til noen helvetes fanesak for feministene. Denne himmelropende idiotien bør overlates til de som virkelig kan det!

Som George Gooding skriver det; «Ikke rart at vi har TV-program som Luksusfellen som underholdning – folk aner jo ikke hvordan økonomi fungerer!»

Nå syns jeg forresten jeg hører lyden av taktfast marsjering fra 130-140 røde strømper rett rundt hjørnet her. Snakkes.

13 thoughts on “Skaff deg en mann!

  1. KIllbill juni 18, 2010, kl. 12:50 pm Reply

    Rødstrømpen har værken peiling på mannfolk eller økonomi…stakkar..:-)

    • villahoien juni 18, 2010, kl. 1:07 pm Reply

      Så, så… LITT krav må vi vel kunne stille til saklighetsnivået vårt, vel?

  2. A Jacobsen juni 18, 2010, kl. 12:55 pm Reply

    Det er jo heller ikke sikkert det er en mann hun ønsker å skaffe for å stille med to inntekter, kanskje en jente holder…

    • villahoien juni 18, 2010, kl. 1:05 pm Reply

      Det er jo heller ikke poenget. Poenget er at [lån innvilges lettere med to inntekter] er et såpass innlysende faktum at det er unødvendig å blåse saken såpass opp, og når det i tillegg fokuseres på «mann»-begrepet som brukes blir det hele helt bakvendt.

  3. Hufsa juni 18, 2010, kl. 1:40 pm Reply

    Er helt enig i det du skriver, selv om jeg synes den bankansatte kunne håndtert forespørselen om lån på en litt mer profesjonell måte. Spør nå heller om hun har en partner for to inntekter = høyere lån. Men «finn deg en mann,» synes jeg var en smule teit og uproft, rett og slettXD

    • villahoien juni 18, 2010, kl. 1:47 pm Reply

      Hvis du leser litt nøye (eller det kan hende jeg ikke har vært klar nok), tror jeg «finn deg en mann» er et spissformulert utsagn som er fabrikkert av tabloidene i håp om å få flere lesere, samt å kunne mekke føljetonger med opprørte og sjokkerte feminister i flere dager fremover (OK, jeg ser det nå; det ER jeg som ikke har vært klar nok…).

      Jeg tror samtalen forspant seg nokså høflig og profesjonell, men at dama i fokus enten er a) hårsår, b) radikal feminist uten humor, c) stokk dum, eller d) en salig miks.

  4. Kk juni 18, 2010, kl. 1:57 pm Reply

    Helt enig, håpløst hvordan mediene alltid skal blåse ting ut av proporsjoner, men det er vel sånn de overlever.

    Er da håpløst for bankene om de ikke engang kan opplyse kundene om at hun hadde fått lån om hun hadde en partner. De driver jo ikke med veldedighet heller.

    Selv er jeg 21 (singel) og skal bygge hus til høsten, godt med foreldre gitt ^^

    • villahoien juni 18, 2010, kl. 2:04 pm Reply

      Ser du? Det fungerer! Denne frøkna har sikkert også foreldre, men dagens kvinnerolle tilsier vel at det å få hjelp er et tegn på svakhet.

      Flott at du er enig, forresten – slikt liker jeg!

      • Kk juni 18, 2010, kl. 2:07 pm

        Ja, om det å få beskjed om at 2 gir lettere lån enn som 1 blåses opp som det her. Så er vel det å få beskjed om å krype hjem til mor og far å spørre om de kan hjelpe, 10 ganger verre :p

      • villahoien juni 18, 2010, kl. 2:10 pm

        Vil tro det, ja. På denne måten får jo både hun og kvinnesaken sine 15 minutter på forsiden av VG Nett.

  5. Svein juni 18, 2010, kl. 4:15 pm Reply

    Enig med Villahoien som skriver innlegget.
    Når banken anbefaler henne å skaffe seg en partner sier Kjellaug: «Det er en så graverende uttalelese at det burde ikke være lov». Dette viser jo klart at Kjellaug er helt på jordet og burde finne seg en kommuniststat å bo i.

  6. pedanten juni 21, 2010, kl. 9:04 am Reply

    – Jeg fikk beskjed om å skaffe meg en kar dersom jeg skulle få lån. Alt ville bli enklere da, sier Rasmussen til VG Nett.

    Villahoien: VG Nett er ikke bra for blodtrykket ditt.

    Svein: Det var ikke Kjellaug som kom med den uttalelsen. Det var Marie Synnes som jobber for ensliges rettigheter. Dette viser jo klart at du er helt paa jordet og burde finne deg en förskole aa trene skriftlig forstaaelse i.

    • villahoien juni 21, 2010, kl. 9:15 am Reply

      pedanten: Kjenner jeg deg? Du later til å ha et skremmende innblikk i min fysiske tilstand.

Legg igjen en kommentar

