Mer Kjellaug

Omsider kan det meldes om at Kjellaug Rasmussen heldigvis ikke står på bar bakke hva beilere angår.

Etter den litt uheldige saken hvor hun VISSTNOK ble bedt om å finne seg en mann dersom hun ville ha boliglån (kort oppsummert, les forrige innlegg for en litt dypere utgreiing), kommer det nå frem at saken fungerte som en perfekt kontaktannonse for henne. Nærmere 70 fremmede menn har tatt kontakt, og stakkar Kjellaug måtte se seg nødt til å slå av telefonen. Huffa…

I artikkelen sier også frøken Rasmussen at hun har fått støtte fra venner og kjente, og at mange kan fortelle om lignende problemer.

Masse venninner har opplevd det samme: De som er i parforhold får lån, men de som er single i jobb har problemer. Det ordner seg til slutt, men det er en lang prosess.

Banksjef Øyvind Strand i Hol Sparebank tar bladet fra munnen og forklarer saken fra sin side.

Dette er taushetsbelagt, og det du spør om dreier seg om en konkret samtale i banken. Det jeg kan si er at det er økonomiske kriterier som sikkerhet, inntekt, betalingsevne og sparing som ligger til grunn for om lån blir innvilget eller ikke. Vi har blitt strengere med kredittvurderingen etter finanskrisen.

Litt matematikk for å få klarhet i hvorfor JEG mener at dette er en ikke-sak:

1. Kjellaug vil ha lån på X kroner. Kjellaug har Y kroner i inntekt og Z kroner i oppsparte midler. Produktet av Y + Z ligger da til grunn for bankens likviditetsberegning.

2. Kjellaug OG LIVSPARTNER vil ha lån på X kroner. Kjellaug har Y kroner i inntekt og Z kroner i oppsparte midler. Kjellaugs livspartner har Y kroner i intnekt og Z kroner i oppsparte midler. Produktet av Y + Z + Y + Z ligger da til grunn for bankens likviditetsberegning.

3. Dersom vi går ut fra at [Kjellaug] og [Kjellaug OG LIVSPARTNER] søker om SAMME lånesum, kan jeg ikke for mitt bare liv fatte og forstå at det skal være noe å krangle på. [Kjellaug OG LIVSPARTNER] har nødvendigvis en høyere samlet inntekt (Y + Y) og en høyere oppspart sum (Z + Z) enn [Kjellaug] har (hhv. Y + Z). Derfor BLIR det nødvendigvis lettere å få tildelt ønsket lånesum når det ligger en større inntekt og en større oppspart formue til grunne for likviditetsberegningen. OK?

Enkelt og greit. Hører du, Kjellaug? Hold fred, nå.

P.S.: Det er mulig enkelte vil arrestere meg på regnestykket mitt på grunn av bruken av X og Y og Z og slike ting. Jeg kan ikke å regne med bokstaver, greit? Når det kom flere bokstaver enn tall i matteoppgavene på videregående tok jeg permanent helg. Likevel, jeg tror poenget mitt kommer frem. Og om folk likevel klager, kan jeg bare si en ting: HOPSCOTCH!

Legg igjen en kommentar

