Jeg – en rasist?

Forrige helg reiste jeg utenfor Øens grenser for litt god gammel R&R. Det endte med tur til Røvær, overnatting på Røvær Kulturhotell (som absolutt anbefales), og litt trasking rundt omkring i noen av turløypene som kan oppleves på øya. For dem som ikke kjenner Røvær (eller ikke gidder å klikke på linken), kan det opplyses at det er en øy som er LITT mindre enn Utsira, har LITT færre innbyggere enn Utsira, ligger LITT nærmere Haugesund enn Utsira, og har TO biler (såvidt jeg greide å få med meg). Og det er MANGE færre enn Utsira. Mangelen på biltrafikk gjorde egentlig oppholdet mye bedre; den friske sjøluften ble nydelig akkompagnert av bølgeskvulp og måkeskrik, kun sporadisk oppstod det litt ornamentikk i form av en to-takter tøffende over sundet. Deilig. Solbrent ble en også.

Men hovedgrunnen til at jeg tar opp Røvær-oppholdet er at jeg var på en fest, med dertilhørende nachspiel. Der ble det selvfølgelig diskutert opp, ned og i mente – alle vet jo at jo mer alkohol en har innabords, jo smartere og mer velartikulert blir en. I lystig lag går jo gjerne debatten friskt for seg, og jeg endte opp med å ytre meg ufordelaktig om muslimske ekstremister. Det skal legges til at jeg dro religiøse ekstremister under én kam; det være seg muslimske, kristne og jødiske. SÅ, I ETTERTID, fikk jeg en søt liten hilsen fra en festdeltaker (vi kaller hanne Siw Bertil) som mente å huske at jeg hadde snakket stygt om muslimske ekstremister. Hvorpå Siw Bertil kalte meg en rasist.

Jeg mener… What!? For å oppsummere:

Trond: [snakker stygt om kristne ekstremister]
Siw Bertil: Greit
Trond: [snakker stygt om jødiske ekstremister]
Siw Bertil: Greit
Trond: [snakker stygt om muslimske ekstremister]
Siw Bertil: RASIST!

Jeg lurer på to ting: Når jeg blir kalt rasist (noe jeg IKKE er) for å uttrykke meg negativt om en gruppe religiøse ekstremister, hvor er logien? Når ble islam en rase? For det er jo rasehat som ligger til grunn for rasisme-begrepet, er det ikke? Fordi jeg ikke liker handlinger utført av religiøse fanatikere med skjegg, bokstavelige skrifttolkninger og en rævkjørt sans for rettferdighet, er jeg en som hater en rase? Det er vel vel ikke? Jeg syns faktisk SYND på muslimer, PÅ GRUNN AV ekstremistene. Vi kan klage så mye vi vil over trusler fra Mullah Krekar, fornærmelser fra slengemedleppa-Moyheldeen og 9/11, men det kan ikke herske noen tvil om at de som lider mest nød på grunn av muslimske ekstremister er alle muslimer som IKKE er ekstreme. Hvis du er en betrygdet Svisj-profet fra Ytre Innavl som er livredd for at muslimene skal bombe hjembygda di sønder og sammen, prøv å være muslimsk kvinne i ei uke. Tenker du holder kjeft etterpå.

Og den andre tingen; Siw Bertil dro IKKE opp rasisme-kortet da jeg snakket stygt om jødiske ekstremister. Det var liksom helt greit. Er Siw Bertil da nazizt?

2 thoughts on “Jeg – en rasist?

  1. Kabulisten juli 8, 2010, kl. 4:12 pm Reply

    Ja, det der innlegget ditt var BRA. Her treffer du spikeren på hodet, so to say. Jevnt over ALLE muslimer er slik som stort sett ALLE norske ‘kristne’; de/vi vil ha det så godt og fredelig som mulig. Det er ekstremistene som gjennom sine aksjoner makter å få ‘overskriftene’ og setter agendaen…og det er blant anna på dét området vi i vesten må bli flinkere…; ved IKKE å la de få anledning til å briljere og utfolde seg i våre frie medier!

    • villahoien juli 9, 2010, kl. 7:49 am Reply

      Det er akkurat det som er så fortærende; dersom «våre frie medier» ikke lar ekstremismens talsmenn utfolde seg i like stor grad som litt mer nyanserte meningsytrere, er det medie-synserne som drar frem rasismekortet. Jeg syns takhøyden for rasisme-begrepet blir lavere og lavere, noe som er ødeleggende på så altfor mange plan.

      Litt i stil med den vitsen «men dai kalla meg ikkje Oddgeir bryggjebyggjar tå den grunn», holder «rasist» på å seile opp som en kandidat til å bli det nye motebegrepet blant kvasi-folkens (folkens, i all hovedsak unge folkens, som er politisk engasjert fordi det er moderne å være engasjert i ett eller annet, og de scorer gate-kred ved å velge seg politikk). Jeg syns trenden er at det er den politiske venstresiden som flekker rasismekortet hyppigst.

      For å oppsummere; det kan nesten virke som om politisk korrekthet tar mer og mer over for sunn fornuft. Bra? Dårlig? Jeg syns det er håpløst.

Legg igjen en kommentar

