Lobby-logi

Tidligere ombloggede stortingsrepresentant Hadia Tajik får meg nok en gang til å heve øyebrynet. Hunvar innleder på KiMs konferanse med temaet «Hvordan påvirke politiske prosesser?». Dette var i hennes periode som folkevalgt. Altså; en folkevalgt stortingsrepresentant som mye godt holder kurs i politisk lobbyvirksomhet.

Tidligere statsråd Bjarne Håkon Hanssen har meldt seg ut av politikken, og er i dag rådgiver for det private barnehagefirmaet Espira. Han ANKLAGES for å bedrive lobbyisme. Kritikken er sågar nokså krass.

Folkevalgte politikere får lov, men rådgivere i privat sektor får IKKE lov. Hvor er logien?

UPDATE: PR-ekspert Haakon B. Schrøder kommer med et LOURT sitat til VG-Nett: «Omdømmet til Hanssen var godt før han begynte i PR-bransjen, men har nå gått fra vondt til verre (tekstjustert for effekt)» Hmm…

UPDATE 2: LO, Norges største lobby-organisasjon, er gjennom leder Roar Flåthen representert i Arbeiderpartiets sentralstyre. De har altså lov, de også?

7 thoughts on “Lobby-logi

  1. elskerinnen august 2, 2010, kl. 3:18 pm Reply

    Dette er jo helt på trynet spør du meg, men ingen bryr seg om hva jeg mener 🙂

    Nå har det jo alltid vært slik at LO og AP har hatt en nær kobling, derfor jeg er IKKE organisert i LO, men med alt jeg har vært igjennom så kunne jeg kanskje vært der istedenfor.

    Men noe må de jo finne på for å henge ut noen og denne gangen er det Hanssen som får kjørt seg. Han gjør sikkert en god jobb og det skal vi ihvertfall ikke ha noe av!!

    Er det rart det blir krig i verden.

    • villahoien august 2, 2010, kl. 3:21 pm Reply

      Ingen bryr seg hva du sier? Blogging, frøken! Ingen bryr seg om hva JEG sier, men her kommenterer folk i alle fall meningene mine. Arti åt me.

  2. elskerinnen august 2, 2010, kl. 3:39 pm Reply

    Ja og jeg har blitt fan 🙂

    • villahoien august 2, 2010, kl. 3:40 pm Reply

      Yay! Min andre fan – det går rette veien.

  3. elskerinnen august 2, 2010, kl. 6:20 pm Reply

    Søren var jeg ikke først 😦

    • villahoien august 2, 2010, kl. 7:13 pm Reply

      Størst, da? Vel, du får krangle med den andre.

  4. elskerinnen august 3, 2010, kl. 12:07 pm Reply

    Okey, den kan jeg godta 🙂 Størst mener jeg 🙂

Legg igjen en kommentar

