Jobbmarkedets pariakaste

Ethvert samfunn er avhengig av en gruppe tapere, lærte jeg som gutt. Kanskje ikke den mest stuerene biten med barnelærdom jeg har fått, men siden den gang har jeg vært innstilt på aldri å bli en sånn en. Som alltid kommer dårligst ut, som alltid stiller bakerst i køen, som sjelden blir tilgodesett med mer enn en høflig avvisning. Jeg ser sånne folk nokså ofte, og i mange forskjellige sammenhenger. Det skremmende er at jeg nå er blitt en sånn selv. En som alltid stiller bakerst i køen. Hvorfor? Fordi jeg verken har utdanning eller førerkort.

Fagbrevet/bachelorgraden og førerkortet kan sammenlignes med nyrene til en jobbsøker. Du kan hangle deg videre med bare én av dem, men mister du begge to, sitter du fint i det. Jeg som ikke har noen av disse, vet så inderlig godt hva jeg snakker om. Inntil jeg tar en utdanning, eller kommer over frykten for motoriserte kjøretøy, vil jeg nok for alltid være en del av jobbmarkedets pariakaste. Finnes det egentlig jobber som ikke krever utdanning og/eller førerkort? Ja, det gjør det. Disse krever såkalt relevant erfaring. Men en stakkars arbeidssøker får ikke opparbeidet seg relevant erfaring, fordi han mangler nok relevant erfaring til å få jobben han bør ha erfaring fra. Denne typen catch-22 er ikke uvanlig, og et sørgelig faktum for oss outsidere.

La oss se litt på hvilke bransjer som ansetter. Har du fagbrev som platesveiser eller noe lignende, er det mer enn nok jobber i industrien. Verftsindustrien står sterkt på Haugalandet. Det samme gjør den maritime næringen, og er du sjømann skulle ikke jobbsøket være vanskelig. Så er det salgsnæringen, som gjerne søker etter medarbeidere, selgere, assistenter eller hva det nå heter. Her kommer dette med relevant erfaring fram igjen. Media, da? Ikke om det smalt. Når ikke engang utdannede journalister får fast jobb rundt om i landet, spøker det for en skarve ufaglært. Så er det egentlig plass til ufaglærte her? Er det plass til oss som er veldig flinke til veldig mye, men ikke nødvendigvis har papirer på det? Tør folk å ta sjansen? For det ER et sjansespill å hyre inn en fyr uten utdanning, det ser jeg. Selv om du har bodd mye på hotell, er du ikke nødvendigvis kvalifisert til å drive et selv, heter det. Men en som har bodd mye på hotell har nok kvalifiserte meninger om hva som skal til for at han trives på hotellet.

Dette kan vi dra videre: En hotellresepsjonist har nok et og annet å lære bort om serviceinnstilling til enkelte uinspirerte i kassa på matvarebutikkene. Ser matvarekjedene denne muligheten? Tar de sjansen på å hyre han eller henne inn? La oss se på internett. Sosiale medier som Facebook, Twitter og deres like seiler opp som en stadig ekspanderende arena for framtidsrettede bedrifter, en arena hvor man kan nå ut til kunder på kundenes premisser. Det er heller ingen grunn til å tro at denne praksisen kommer til å avta med årene – snarere tvert imot.

En stadig økende mengde bedrifter ser viktigheten av tilstedeværelse på nettet. Utvilsomt et pluss for min generasjon – som omtrent har vokst opp på internett. Vi kan bidra på mange måter, og vi skjønner ting og prosesser som mer tilårskomne arbeidstakere ikke evner å se. Det finnes nok ikke fagbrev som twitrer – ikke ennå. Men enkelte former for kompetanse trenger vel ikke måles i utdanning? Jeg tror at bedrifter som skjønner dette, og tør å ta sjansen på nettopp oss, kommer til å tjene på det i det lange løp. Spørsmålet blir bare hvem. Hvem tør å ta sjansen på såkalt «ufaglært arbeidskraft»? I en verden som er i rivende utvikling, kan vi egentlig kalles «ufaglærte» lenger? Vi er jo vel så kvalifiserte som mange andre, er vi ikke? Selv om vi verken har fagbrev eller førerkort? Er næringslivet rett og slett fastlåst i gamle ansettelsesmønstre?

Publisert i Haugesunds Avis onsdag 17. november 2010.

Legg igjen en kommentar

