Spelletaus-prisen 2011

Jeg vet at jeg har skrevet en del om The Brothel og hvordan den var årets desidert beste norske plate i fjor og at tittellåta er et helt univers i seg selv og alt det der og slikt & hint. Derfor er det kanskje folk som mener det er unødvendig å presisere dette, men jeg gjør det likevel: Jeg er enig med Susanne Sundfør i hele «Årets kvinnelige artist»-saken. Hvorfor? Se, DET kan være verdt å presisere.

Folkens legger ut i lange baner om at dette er surmaga oppgulp fra Sundfør, og at hun har dratt feministbuksa litt vel langt over navlen (billedlig talt). Men hvorfor skal dette kobles opp mot feminisme?

Hva er det Sundfør egentlig har gjort? Jo, hun har blitt nominert til en pris i kategorien «Årets kvinnelige artist». Og hun har trukket seg fra utdelingen fordi hun sier seg uenig i premissene for utdelingen, altså at det deles ut separate priser for kvinner og menn i artist-kategorien. Helt og holdent hennes eget valg. Og når hun faktisk var frempå med disse meningene tilbake i 2007 når hun mottok samme pris hun ble nominert til i år, kan man om ikke annet si at hun er standhaftig og konsekvent. Og det kan vi jo like.

Men selve problemstillingen er jo om det faktisk er nødvendig med kjønnsdelte kategorier? Folkens kan godt komme med «fysikk-argumentet», og vise til at det for eksempel er to landslag i fotball – et for damer og et for herrer. Men hva i svarteste har dette med musikk (eller kunst generelt, for den saks skyld) å gjøre? En musikers kjønn har da vel forsvinnende lite å bety for det ferdige produktet (plata)?

Om Spellemannskomitéen bestemmer seg for å slå sammen de to prisene og kalle den nye prisen «Årets artist» i stedet, vil prisen også bli mer høythengende. Jo flere priser som deles ut, jo lavere status får den. Pris-inflasjon i praksis, altså. Kult å vinne «Årets artist», men «Årets mannlige rødhårede debutant-artist, Midt-Norge» har liksom ikke like mye peishylle-potensial. Eller «Årets album spilt inn av kvinnelig artist i perioden april-juni med maks 3 innleide musikere utover de som regnes som faste bandmedlemmer (hvor retningslinjene for bandmedlemmer tilsier at vedkommende medvirket  på minst 75% av konsertene forrige kalenderår, evt. minst 80% av konsertene tre siste kalenderår) pluss produsentteamet som maks kan telle tre personer og hvor eksekutiv produsent må være trønder».

En negativ ting for jentene kan kanskje være at det er flere menn enn kvinner blant de mest profilerte artistene i landet. Men det er sikkert noe de som protesterer har tatt høyde for, vil jeg tro.

Det eneste som kan tale for å beholde kjønnsinndelingen er de potensielle ramaskrikene fra kvinnesakskvinner hvis det skulle skje at menn vinner flere år på rad.

Da blir jeg JÆVLIG grinete.

Advertisements

4 thoughts on “Spelletaus-prisen 2011

  1. palelnan januar 20, 2011, kl. 10:11 pm Reply

    Steike så feil du tar.

    I 2007 godtok hun å bli påmeldt og nominert, og hun tok imot prisen. I år godtok hun også å bli foreslått, hun bad i alle fall ikke om å IKKE bli påmeldt. DERETTER trekte hun seg.

    Dette, Hr. Ødegård, er det MOTSATTE av å være konsekvent. Hun kunne gjerne sagt fra til plateselskapet at de skulle si fra om dette på forhånd, men neida. Her får hun tidenes omtale og det lyser «jippo» på lysårs avstand.

    Alle slike tildelinger er ekstremt subjektive. Det vil aldri bli rettferdig å vurdere kunsteriske verk opp mot hverandre. Hvorfor ikke kritisere DET, da?

    Tenk hvis det hadde vært samme kjønn som hadde vunnet kåringa 5 år på rad, så hadde juryen kanskje følt seg tvunget til å gi prisen til et andrevalg, for å opprettholde kjønnsbalansen?

    Kampen for likestilling vinnes ikke på en arena for subjektive priser som ikke betyr en dritt.

    • villahoien januar 21, 2011, kl. 1:07 pm Reply

      FOR DET FØRSTE; det er vel ingen av oss som har grunnlag til å si noe som helst på Sundførs oppførsel i 2007/2011, da det kan være mange variabler vi ikke kjenner til (plateselskap, lite gjennomslagskraft som debutant, osv.). Jeg sier bare at jeg ser på utspillene hennes som konsekvente all den tid hun ikke «fikk lov» av plateselskap og management å trekke seg den gang. Det kan ha skjedd, jeg lar uansett tvilen komme henne tilgode.

      Det at alt som kan minne om konkurranse innen opplevelsesskapende kulturelle uttrykksformer er himmelropende meningsløst er vi jo enige i, men det var HELLER ikke poenget med innlegget.

      Neida, poenget i innlegget – som du glatt lar være å kommentere, er at kjønnsinndelingen i en sånn utdeling er meningsløs, all den tid musikalsk kvalitet er kjønnsuavhengig (syns jeg). Da kan du komme dragende med «teit å konkurrere i musikk også»-argumentet så mye du vil.

      MEN ALLER VIKTIGST; med sine utspill blir Susanne Sundfør en gallionsfigur og fanebærer for kvinnesaken, som selvfølgelig stiller seg bredbeint bak sin nye heltinne. Og DET syns jeg er bra, av to grunner:

      1. At så mange kvinner tilsynelatende ønsker å avvikle kjønnsinndelingen i en pris som denne, og man regner med at debatten kommer til å gå rundt snart kjønnsuavhengige tildelinger, sender meg signaler om at kvinnesaken omsider har skjønt at det er forskell på «likestilling» og «særbehandling».
      2. Hvis jeg skulle ta feil vedr. pkt. 1, og at det blir ramaskrik fordi menn vinner «Årets artist»-prisen to-tre år på rad, er dette en pris som kvinnesakskvinner selv har bestemt utdelingskriteriene for. Om de da ålutselig ombestemmer seg vil det så til de grader bli et selvmål, slag i eget tryne, bæsj på egen legg eller hva man nå skal kalle det, at de tenker seg om to ganger neste gang de krever å oppnå likestilling i en inndelt verden de selv har inndelt etter årevis med sutring.

  2. Pål ja januar 21, 2011, kl. 1:27 pm Reply

    Det er ingen variabler vi ikke kjenner til. Artister blir påmeldt av plateselskap. Hennes plateselskap meldte henne på i 2007 og 2011. Hun sa at de skulle melde henne av igjen i år, når hun ble nominert. De meldte henne av, og respekterte det. I 2007 gjorde hun ingenting.

    La oss si at hun i 2007 bøyde av for det antatte presset du oppkonstruerer, gjør det hennes handlinger konsekvente? Næh.

    • villahoien januar 21, 2011, kl. 1:35 pm Reply

      1. Har du dokumentasjon som viser at hun ikke sa fra til plateselskapet i 2007? Kan hun ha sagt fra uten at plateselskapet tok hennes protester til følge? Ja. Vet vi det? Nei.
      2. Du klinger deg fremdeles til lite relevante halmstrå her.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: